Nuffnang Ads

Tuesday, July 6, 2010

anak adalah rezeki

...ramainye kwn2 kite kat luar sana nk menambah bil. anak ye..aku pon teruja sebenarnye hehe. teruja je tp blom boleh menmbh wat mase skg ok T___T

...baguslah kalo kita xkisah beranak ramai dan xtakot bersalin.sbbnye bkn calang2 pahala yg diberikan kpd ibu2 peknen, sgguh besar ganjarannye..so apa yg nk ditakutkan... lagipon time muda la masa yg tepat utk kita beranak dan beranak kan. bkn tgu umo 40, baru terkejar2 nk menmbh anak. time tu dh tahap plg tua dh utk mempunyai anak kecik. dan masa tu jgk pompuan sgt sng dpt darah tggi dan kencing manis semasa peknen.

...kita leh lihat artis spt ziana zen bersalin anak kembar lg..tp dlm keadaan kritikal sbb tumpah darah. penyebabnya ialah peknen masa umo 40an la..dan kebykkan wanita bersalin secara czor masa umo 40an. maybe xde tenaga nk push...

...tp nk peknen masa umo muda pon ada had la, bkn peknen tiap2 thn hehe..rahim pon xsempat baik sepenuhnya. dan kalo kerap sgt peknen, boleh menyebabkan barah rahim. haish, xdak anak pon dpt barah, anak ramai pon kena barah...semuanye ketentuan Tuhan...

...zmn skrg ramai sgt yg beranak 3/4org..kadang2 je 5/6org dan jarang2 7org ke atas..ishk, surirmh leh la smpi 7! kebykkan wanita berkerjaya cuma 3/4 anak shj. ada jiran aku, 6org! huhu salute gak la..xpe esok tua snglah dia.cuma skg kna byk2 besabar le dgn karenah anak2...

...dan bagi yg nk menmbh anak perlulah mengira2 bajet. bkn sikit kos utk sorang anak..dgn susu, pempes..kalo susu cap gantong atleast dptla mengurangkan kos membeli kan hehe. baju2 baby pon bkn murah skg, pastu rambang mata pulak kalo tgk, mau nye beli semua yg cantek2 tuh...

...tp besar mana pon kos utk anak, jgnlah kita berkira sbb anak2 adalah amanah Allah s.w.t..dan setiap anak ada rezeki masing2..so xperlulah merungut kalo terpeknen dan lagi teruk jgnla p buang ( gugurkan ). ada org yg xnk anak, rezeki dia mahal. Tuhan xlimpahkan rezeki sbb kita takot dan berkira nk melahirkan sorang anak. jgn ingat anak ramai itu menyusahkan. padahal org yg ramai anak tu, walopon miskin, gaji cukup2 mkn, tp xde meminta2 dan dpt membesarkan anak smpi berjaya!

...bila anak2 tu membesar dan berjaya, ibu bapalah yg beruntung dan xsunyi. tambah2 bila hari raya, meriah gitu...

...moga anak2 yg kita lahirkan tu menjadi anak yg soleh dan solehah, berjaya dlm hidup serta berbakti kpd agama, ibubapa, bangsa dan negara...( cay ayat last cam ceramah lak...kih2 )

3 comments:

~~zaa~~ said...

betul ti..za setuju..macam2 kene amik kira sekarang...tapi za harap Allah murahkan rezeki za jugak dapat anak cepat..

mrs_yus said...

stuju! ni lg menguatkn semangat sara berusaha utk menambah! :D

**ayat ct mmg sebijik cm ceramah!hahaha :-j

siti said...

zaa> mudah2an..amin :)
sara> aa ceramah kesihatan ke ceramah agama ke ceramah motivasi ;;)