Nuffnang Ads

Thursday, February 10, 2011

barangan MAHAL peledak MOTIVASI?



by: Dr HM Tuah Iskandar, Motivator;

ditulis dlm ayat cikwhite;



"kalo kite punya byk duit, kita tak perlu bersusah payah menanti tawaran harga runtuh utk membeli satu2 brg. seratus bagi kite mcm seringgit, tentu kita xteragak2 utk berbelanja seribu dlm 1 masa."



Semua brg automatik menjadi mahal pada org yg xberduit. Mengapa xberduit? Pada org yg malas dia akan menjawab 'sudah memang tiada rezeki'..pada org yg tidak ingin meningkatkan usaha lagi mereka akan kata 'rezeki aku secupak, xkan jd segantang'. Pada mereka yg tiada cemerlang utk menjadi kaya dia kata, cukuplah, ini pun dh syukur, kaya sgt pun susah..



Setiap org ada alasan sendiri berhubung soal duit. Mmglah. Kita xnafikan sifat qanaah iaitu berasa cukup itu sgt baik tapi agama juga menyuruh kita salurkan kembali utk keperluan agama kita.



Dgn adanya org kaya, harta dpt disalurkan atau dikorbankan utk jln Allah. Bayangkan tanpa harta, bkn saja kehinaan yg diperoleh agama yg dianuti juga mendpt penghinaannya sama. Sampai bila kita hendak hidup susah, sepatutnya kitalah yg mewarisi semua kekayaan!



Andainya kita byk duit kita xperlu menanti lama utk menikmati satu2 brg. Semua brg adalah murah, ia menjadi mahal pada org yg xberduit. Pada keadaan serupa ini kehidupan akan menjd begitu indah.



Rasulullah S.A.W bersabda, maksudnya, "Mereka yg mencari harta dunia (kekayaan) dgn jln yg halal dan menahan dirinya dari meminta2 (tidak menjadi pengemis) dan berusaha mencari nafkah utk keluarganya serta belas kasihan, kasih syg terhadap jiran tetangganya, nescaya di ari kiamat kelak dia akan berjumpa dgn Allah dgn mukanya berseri2 spt bulan purnama pd waktu mlm" (Riwayat At-Tabrani)



Mari berusaha keras utk membykkan ringgit di kantung duit kita.. Walopon duit bknlah segalanya, namun ia adalah segala2nya juga...




moral of da story: marilah bersama2 membangunkan ekonomi keluarga kita!

2 comments:

Ada Dalina said...

huhu...betul3x
ader x peluang wat side income selain MLM? :(

siti said...

sy jual corset PB jer...hehe..income nuffnang blom kencang